Sökmotoroptimering, att synas på google

Vad är seo?

Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization) som det också kallas, är konsten att få din webbsida att synas bra hos Google och andra sökmotorer. Sökmotoroptimering är en del av din marknadsföring och syftar till att nå ut med din produkt, ditt varumärke och dina idéer till fler människor genom att hamna långt upp i sökresultaten på de nyckelord du väljer.

Sökmotoroptimering av din hemsida

Skriv din text för besökarna, inte för sökmotorerna

Det viktigaste med sökmotoroptimering är att få fler besökare. Om de besökare som kommer till din sida inte tycker att innehållet är relevant eller bra så kommer de inte stanna på sidan eller komma tillbaka igen. Motstå alltså frestelsen att pressa in nyckelord så många gånger som möjligt i texten och skriv istället en bra text med relevant innehåll.
En relevant och intressant text som är skriven på ett naturligt sätt kommer antagligen att placera sig väl hos sökmotorerna helt av egen kraft. En sådan text ger förmodligen även bra inlänkar från nöjda besökare som refererar till din text från sina bloggar och hemsidor. Att göra användarna nöjda efter att de klickat sig in på din sida är det du ska sträva efter med dina texter.
Tänk på att texten är det viktigaste innehållet på din sida, se därför till att lägga mycket tid på att skriva bra text.

Jobba med rubriker och url

Sidans url är viktig för sökmotorer och besökarna. Urlen ska vara logisk och gärna beskrivande, en besökare ska kunna veta vad sidan handlar om genom att titta på urlen. Huvudrubriken är en av de viktigaste delarna av varje sida och bör även den innehålla något eller några av nyckelorden, gärna i början av rubriken. Även här är det dock viktigt att tänka mer på besökaren än sökmotorn. Skriv en bra rubrik som är relevant och logisk till texten så kommer du antagligen få med dina nyckelord automatiskt.
En bra text bör även ha underrubriker. Det är viktigt att dina rubriken använder html-koden h1, h2 och h3. H1 är huvudrubriken och övriga är underrubriker.

Använd meta title och description

Meta title bör innehålla dina nyckelord, gärna så nära början som möjligt. Även denna ska se ok ut när besökaren läser den och man bör därför inte heller spamma sökord på rad. Det är bra att ha exempelvis ”Badkläder för barn | Ditt-Företagsnamn”. Det är alltid bra att jobba med ”Brand” (företagets ”märke”) och det ger också en snabb överblick av ditt företagsnamn för besökaren. En title-text bör vara max 60 tecken.
Meta description är det som syns under titeln/länken på google. Skriv en utförlig meta description och försök få med dina nyckelord i början av beskrivningen. Meta description är mest till för att locka besökaren att klicka på just ditt resultat i listan, så försök skriva en så säljande text som möjligt. En description-text ska vara ca 155 tecken.

Mobilanpassa din hemsida

Omkring 30-50% av alla googlesökningar i Sverige sker via telefoner. Därför har google sedan vintern 2014-2015 och framåt börjat prioritera mobilanpassade hemsidor i alla sökningar som sker på telefonen.
Det är alltså väldigt viktigt att ha en responsiv sida som är anpassad även för mobiltelefoner och inte bara stora datorskärmar.

Ha tålamod med google

Tänk på att Google inte indexerar på direkten och att det kan ta flera dagar eller ibland till och med veckor innan man ser effekterna av sökmotoroptimeringen.

Viktigt med Inlänkar

Att få länkar till dina sidor från andra webbplatser höjer din webbplats möjligheter till bra placeringar hos sökmotorerna. Tänk dock på att det finns bättre och sämre länkar. Det är alltid bra att få länkar från sidor som har relevant innehåll. Det är inte bra att få inlänkar från sidor som har ”dåligt rykte” hos google, t.ex olika så kallade ”länkhotell” eller andra sidor som endast finns för att ge inlänkar. En länk från en stor relevant sida med många besökare ger ofta mer än många länkar från mindre sidor som har få besökare.

Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete

Sökmotoroptimering är en pågående process och inte ett projekt som man avslutar när man har nått ett skapligt resultat. Det är bra att fortsätta hålla sig uppdaterad när det gäller ändringar och uppdateringar inom SEO.